הרב שלמה אהרונסון זצ"ל

הרב שלמה הכהן אהרונסון זצ"ל

נולד ב – אלול ה'תרכ"ג, (1863–במוהילוב שברוסיה הלבנה

נפטר ב- כ' באדר ב' התרצ"ה (1935). מקום קבורתו בבית הקברות טרומפלדור, תל-אביב

כיהן כרבה האשכנזי  של העיר תל אביב, בין השנים ה'תרפ"ג – התרצ"ה  (1923-1935)

 

בשנת התרכ"ג – (1863) נולד הרב שלמה הכהן אהרונסון במוהילוב שברוסיה הלבנה.

כושרו להנהגה וגדולתו בתורה הועידו אותו לרבנות. כבר בשנות צעירותו בשנת התרמ"ז (1887) התמנה לרב בקהילת גלוכוב, ולאחר מכן קיבל משרת רבנות בנייז'ין עירו של ניקולאי גוגול. בהיותו שם אודות להשכלתו ולחינו, הצליח למנוע פוגרום שהיה אמור לפגוע ביהודי העיר. בשנת התרס"ו החל לכהן כרבה של קייב. הודות לשליטתו ברוסית ולהשכלתו הכללית, בעת משפט בייליס (יהודי שהואשם לשווא בהרג נער אוקראיני נוצרי) סייע ביד הסנגוריה לנסח את טענות ההגנה ולווה את המשפט.

עם עלית הקומוניסטים לשלטון, הוכרח לעזוב את רוסיה ועבר לברלין, שם שימש כרבם של יהודי רוסיה שהתגוררו בברלין ויחד עם ל. מוצקין ועסקנים אחרים פעל בשביל פליטי רוסיה.

בשנת ה'תרפ"ג  (1923) מונה לכהן כרבה הראשי של תל אביב, במקביל לעמיתו הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל. בתקופת כהונתו עסק הרב רבות בחיזוק החיים הדתיים בתל-אביב, בנושאים תורניים כמו השחיטה הכשרה בארץ, חיזוק שמירת השבת, דאגה לקבלת משאבים עבור מוסדות החינוך הדתיים בתל-אביב. הרב אהרונסון  הקים תנועה בשם "אחדות ישראל", הקים את ישיבת תל-אביב יחד עם הרב מאיר ברלין ורבנים נוספים.

הרב שלמה הכהן אהרונסון דגל בקיום יחסי קרבה עם החלוצים אנשי תנועת העבודה וכל התנהלותו והנהגתו הייתה בדרכי נועם. היה חבר הועד הפועל של המזרחי בארץ ישראל ולקח חלק בכל הועידות הארציות.

 

בשנת התרצ"ה (1935) נפטר ומקום קבורתו בבית הקברות טרומפלדור בתל-אביב.